Samarbeid nøkkelen bak prestisjepris

Portrettbilde av de tre gutter i en sofa (foto: HINN)

Tom-Espen Andersen, Thomas Nilsen og Martin Lien jobber nå med å ferdigstille spillet Tanknarok, som trolig blir lansert i fjerde kvartal 2019 (foto: Høgskolen i Innlandet)

De vant prisen for beste studentproduksjon under «Game Awards». Nå forteller våre tidligere studenter om studiets betydning.

7. desember 2018 vil stå igjen som en merkedag for Tom-Espen Andersen, Thomas Nilsen, Martin Lien og Aurora Hinz. De fire tidligere HINN-studentene stakk av med prisen for beste studentproduksjon under spillbransjens «Oscar» med Combat 2018, som nå har skiftet navn til Tanknarok. Nå er galla i Los Angeles skiftet ut med hardt arbeid som del av spillklyngen Hamar Game Collective, et lite steinkast fra der de inntil i fjor vår studerte ved Høgskolen i Innlandet.

- For oss var dette et skikkelig løft å få så tidlig i karrièren. Nå har vi kommet på radaren til mange i bransjen, og fått henvendelser fra større firmaer. I tillegg har vi fått mye omtale i sosiale medier, med mange gratulasjoner. Dette var stort for oss, sier Martin, som gikk Bachelor i spillteknologi og simulering ved HINN.  

Samarbeid på tvers av studier

Mulig innholdsbilde

Han gikk i samme kull som Thomas, mens Tom-Espen og Aurora gikk Bachelor i animasjon og digital kunst. Bacheloroppgaven ved de to studiene er en pilotproduksjon, der arbeidet foregår i team som kan gå på tvers av de to studiene.

- Det at vi var fire studenter fra to ulike fagretninger var en styrke i arbeidet siden vi hadde ulik kompetanse fra de to fagretningene. Slik jobbing på tvers håper jeg det blir mer av for fremtidens spillstudenter ved HINN, sier Tom-Espen.

Fokus under bacheloroppgaven er på å utvikle og ferdigstille en produksjon i løpet av vårsemesteret, sier førsteamanuensis Håvard Vibeto.

- Dette er en viktig erfaring for studentene siden spillbransjen er preget av en slik arbeidsform. Prosjektarbeid med kommunikasjon, arbeidsrutiner, arbeidsflyt og deadliner preger hverdagen til spillfirmaer, og både gjennom studiet og spesielt bacheloroppgaven får studentene prøvd seg, forteller Vibeto.

I tre år var de fire en del av spillmiljøet ved HINN, et miljø de beskriver som kreativt, inkluderende og praktisk rettet.

- Her kom vi i kontakt med likesinnede, og utviklet oss faglig gjennom samarbeid med våre medstudenter. Vi utnyttet studietiden ved at vi jobbet hardt, ble kjent med så mange som mulig og sammen ønsket å skape noe, sier Martin.

Endret planene underveis

Men deres studentproduksjon kunne sett veldig annerledes ut. Underveis i arbeidet tok nemlig teamet en U-sving, og skrotet sin opprinnelige plan. Ifølge de tre var ikke den opprinnelige ideen morsom nok. De måtte tenke annerledes, og i november 2017 gjorde de en helomvending.

- Da bestemte vi oss for å lage «remake» av et gammelt spill. Ideen ble i første omgang lansert som en tegning, og i starten av februar 2018 begynte vi å jobbe målrettet med produksjonen, forteller Tom-Espen.

Fikk gode tilbakemeldinger

Underveis fikk de veiledning fra Håvard Vibeto.

- På studiet fikk vi lært det mest grunnleggende om relevante teorier og programmer. Så hadde vi selv ansvaret for å ta det videre og benytte det i praksis, noe vi nå har gjort med hjelp fra Håvard Vibeto, sier de tre.

Vibeto er svært imponert over hva hans tidligere studenter har fått til.

- For meg var det en veldig enkel oppgave å veilede dem våren 2018. Dette er et eksempel på at det er mulig å lykkes om man jobber hardt med studiene, og viser at studentene her kan komme på et høyt nivå som resulterer i dataspill som gjør seg bemerket på internasjonalt nivå. 

Har etablert eget selskap

Tre av de fire studentene bak den opprinnelige studentproduksjonen valgte å fortsette arbeidet etter studietiden. De dannet Polyblock Studio, og deler lokaler med Hamar Game Collective som har etablert seg som kanskje den sterkeste klyngen av spillutviklere i Norge. HGC består av 11 bedrifter fordelt på 35 personer, som alle jobber med spillutvikling.

- Vi fikk så mange gode tilbakemeldinger underveis i arbeidet med bacheloroppgaven. Derfor ønsket vi å følge opp konseptet, og dannet derfor vårt eget spillstudio. Spillmiljøet i Hamar er ledende i Norge, og her sitter vi sammen med folk som har masse erfaring. Det er mye som skjer i disse lokalene som er unikt i Norge, sier Thomas.

Lanseres i fjerde kvartal

I disse dager jobber de med å ferdigstille spillet, som i første omgang utvikles til PC. Fremtiden ser lys ut, selv om de ikke har konkrete planer utover å lansere spillet mot slutten av året. Nå jobbes det blant annet med å få på plass online-spilling, samt generelt innhold.

- Vi jobber nå mot lansering. Vi har andre konsepter i tankene, men det får vi ta etter hvert, sier Tom-Espen, som sammen med sine tidligere medstudenter og nå kolleger har følgende råd til spillstudentene på HINN.

- Vær flere om å lære. Det er jobbing man lærer av, spesielt i denne bransjen. Det holder ikke bare å gjøre minstekravene i form av oppgaver på skolen. Du må gjøre noe ekstra, være kreativ og ha motivasjon til å skape noe. Da kan du også forme og skape din fremtidige arbeidshverdag, avslutter de tre.

Sist endret: .